Wednesday, January 6, 2010

Sambut 2010 Dengan Keinsafan...

Tahun baru masehi muncul lagi....2010.. Sangat pantas masa berlalu, bagaikan semalam aku rasa tahun 2000 baru berlalu...Tapi, rupa-rupanya dah hampir sedekad. Kemusnahan Twin Tower di New York, bencana tsunami 2004 amat segar di ingatan bagaikan baru saja berlaku setahun dua dulu....tapi sudah lama rupanya..



Begitulah juga dengan zaman kanak-kanak dan persekolahan...bagaikan berlalu sehari dua lalu...Tapi rupa-rupanya sudah 20-30 tahun aku tinggalkan pengalaman itu...Allahuakbar!!..Cepat betul masa berlalu... Rupa-rupanya kini aku sudah digelar PAKCIK!!!....Kawan2 anak ku memanggilku begitu...Anak2 ku sudah membesar menjadi seorang remaja sekarang...Masih segar di ingatan di saat Along, Angah, Uda keluar dari alam rahim ke dunia ini lebih 10 tahun yang lalu...tapi kini mereka anak gadis sunti!!..Begitu pantas hambatan masa mengejar kita...

Apa lagi yang menginsafkan aku....??.. Walaupun aku sudah mula mempunyai uban sejak berumur awal 20an...tapi kini rambut ku semakin putih!!..Perubahan yang ketara ini disedari aku bulan lepas bila seorang kawanku menegur....."Eh Kweeeeenng....apa sudah jadi dengan muuungg???" "Jadi apa dengan aku??"" tanya aku balik kehairanan... "ye la...apsal rambut mu jadi gini?" tambah dia.."Jadi gapo??" tanya aku yang masih tak paham-paham.."Bakpo rambut mu jadi putih gini moo??"....Oooo....baru aku sedar yang rambut sudah berubah dengan ketara..putih dengan uban!!..Walaupun kawan aku tu bukan nya lama sangat tak jumpa...setahun lepas kot.. Ya Allah...inikah isyarat Mu kepada ku menunjuukkan aku semakin hampir untuk menemui mu?? ...Aku redhaaa.....



Semalam semasa hadir ke mesyuarat di pejabat....pandangan aku kabur semasa membaca satu dokumen!!..Eh apsal ni??..Ingat dokumen tu salah cetak jadi kabur...tapi rupa2nya bila aku jauhkan sedikit kertas tu...jadi jelas dan boleh di baca pulak!!...Allah...aku dah rabun dekat dalam usia baru 40 tahun!!... Sungguh jelas tanda2 ketuaan yang mula muncul satu persatu dalam diri ku....Sebenarnya banyak lagi petunjuk yang berlaku pada diriku yang mengisyaratkan bahawa fungsinya semakin merosot...hakikat bagi sesuatu bergelar 'makhluk yang fana' ini...Selepas ini entah apa pula ingatan yang ALLAH akan berikan pada ku....Apa-apapun aku tetap bersyukur kerana Allah menjadikan aku seorang yang SEDAR dan INSAF dengan tanda-tanda penghujung usia ini.... Aku semakin senja....



Ya, Allah, jadikan aku tergolong di dalam golongan yang insaf dan mendapat keampunanMU...

2 comments:

MIZZOU said...

aku pun rasa dah tua tapi hati masih rasa macam zaman remaja...camne tu???

Din Kweng said...

ayyo mat shang....nak pasang double barrel ker?...hahaha..