Saturday, October 11, 2008

Cikgu Fauzi dalam kenangan.....



Petang selasa lepas (7 Oktober), semasa aku sedang memandu pulang dari Kuala Terengganu selepas menghadiri Taklimat Protokol untuk petugas perubatan sempena Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke 215 yang akan berlangsung dari 13-16 oktober nanti....aku menerima panggilan dari Cikgu Ariffin (Pengetua SMK Seri Paka - bekas guru SMSD) memaklumkan tentang Cikgu Fauzi kena serangan sakit jantung dan dimasukkan ke Hospital Melaka sejak raya ke2 (2hb syawal)..

Cikgu Ripin bertanyakan samada aku ada kenal dengan mana2 doktor di Johor Baru sebab kemungkinan besar Cikgu Fauzi akan dirujuk ke Hospital di JB untuk rawatan lanjut masalah yang beliau sedang hadapi kini....Malangnya, aku tak kenal sorangpun doktor kat sana....di kawasan lain Johor ada la, tapi tak relevan dan tidak dapat membantu... Berdasarkan sedikit maklumat daripada Cikgu Ripin petang itu, aku dapat mengagak yang Cikgu Fauzi kena serangan jantung yang agak teruk!!... Dikesempatan itu, aku minta nombor hp isteri cikgu fauzi, cikgu salmah untuk mengetahui lanjut masalah beliau....

Jam 8.50 malam, aku terus telefon Cikgu Salmah.... Nada suaranya agak panik masa mula menjawab, cemas dan gelabah... Dia bagitau yang Cikgu Fauzi baru kena serangan jantung kali kedua pukul 7.50 malam...dan berada dalam keadaan tenat dalam ICU.Doktor sedang bertungkus lumus berusaha menyelamatkan beliau..Aku tidak sempat bercakap panjang dengan Cikgu Salmah. Yang jelas beliau amat cemas pada masa itu.. Aku cuma mampu memberikan sepatah dua kata2 untuk menenangkan beliau...Perbualan kami tamat di situ..

Tidak lama selepas itu lebih kurang jam 9.50 mlm, aku menerima panggilan telefon daripada Cikgu Ripin memaklumkan yang Cikgu Fauzi telah meninggal dunia pada jam 8.30 malam. Rupa-rupanya semasa aku bercakap dengan Cikgu Salmah tadi, Cikgu Fauzi telah menghembuskan nafasnya yang terakhir!!..Innalillahi wainna ilahi raajiuunn....Semoga Allah melimpahkan rahmat ke atas roh beliau dan memasukkan beliau di dalam golongan orang-orang yang soleh dan mendapat keampunanNya..Amiiin!!

...akan bersambung nanti, bila aku free sket...

No comments: